Pozitíva rekreačného behu

  • Behať môžeme prakticky všade a vždy. Jediné čo potrebujeme je vhodná obuv a primerané športové oblečenie.
  • S behaním môže začať skoro každý a prakticky kedykoľvek.
  • Behanie odbúrava stres, depresie a zlepšuje celkovú psychickú pohodu. Jednu až dve hodiny po behu sa v tele uvoľňujú endorfíny, ktoré zlepšujú náladu a pocit psychickej pohody. Vďaka lepšiemu prekrveniu mozgu zlepšuje pamäť a schopnosť koncentrácie.
  • Spomaľuje proces starnutia a predlžuje aktívnu časť života.
  • Spomaľuje zmenšovanie vitálnej kapacity pľúc v dôsledku starnutia.
  • Pôsobí ako prevencia pred srdcovo-cievnymi ochoreniami. Je veľmi účinný prostriedok na tréning srdcovo-cievneho systému. Posilňuje srdce a zlepšuje transport kyslíka do celého tela, čím znižuje riziko mnohých ochorení predovšetkým srdcového infarktu a mozgových príhod.
  • Na základe výskumov “Harvard Medical School” v Bostone, pravdepodobne bráni výskytu a pomáha liečbe niektorých druhov rakoviny (napr. rakovina prsníka). Podľa tohto výskumu, ženy choré na rakovinu prsníka, ktoré praktikovali 3 až 5 hodín týždenne vytrvalostné zaťaženie (beh, chôdza, plávanie), mali polovičnú úmrtnosť oproti netrénujúcim. Taktiež rakovina hrubého čreva a prostaty sa u bežcov vyskytuje zriedkavejšie ako u bežnej populácie.
  • Spomaľuje rednutie kostí počas starnutia a tým odďaľuje riziko vzniku osteoporózy.
  • Zlepšuje kvalitu spánku. Urýchľuje zaspávanie a prehlbuje spánok.
  • Znižuje hladinu “zlého” (LDL) a zvyšuje hladinu “dobrého” cholesterolu (HDL).
  • Znižuje obsah triglyceridov v krvi.
  • Znižuje tlak krvi. Je jeden z najlepších prirodzených prostriedkov na zníženie zvýšeného tlaku krvi.
  • Primerané zaťaženie organizmu behom zlepšuje a udržuje dobrú funkciu imunitného systému. Počas mierneho vytrvalostného zaťaženia sú bunky imunitného systému lepšie zásobené kyslíkom, čím sa zvyšuje ich funkčnosť. Týmto sa veľmi pravdepodobne zlepšuje regeneračný a liečivý efekt protirakovinovej liečby a znižujú sa aj jej negatívne účinky.
  • Zvyšuje energiu na zvládanie každodenných povinností pracovného a rodinného života.
  • Zvyšuje sebadôveru.
  • Zlepšuje sexuálny apetít a potenciu.
  • Je ideálna možnosť ako si znížiť/udržať optimálnu telesnú hmotnosť a tým predchádzať obezite, ktorá je príčinou viacerých civilizačných chorôb. Dôležité je, že prednostne odbúrava viscerálny tuk (tuk vo vnútri tela, hromadený okolo vnútorných orgánov), ktorý je zdraviu oveľa viac škodlivý ako podkožný tuk. Pravidelné vytrvalostné zaťaženie nielen chráni pred obezitou, ale znižuje aj riziko výskytu cukrovky. Toto je spôsobené jednak vplyvom na telesnú hmotnosť ako aj faktom, že počas behu si môže pankreas (žľaza produkujúca inzulín) odpočinúť (nemusí produkovať inzulín) a tým, že zvyšuje citlivosť inzulínu na hladinu krvného cukru.

Je isté, že beh nie je žiadnym zázračným liekom, ktorý vás ochráni pred rakovinou a že existuje veľa chorôb (napr. autoimunitné ochorenia, neurologické choroby a väčšina zhubných ochorení), ktoré nie je pravdepodobne možné pozitívne priamo behom ovplyvniť. Avšak zlepšenie celkového zdravotného stavu vplyvom rekreačného behu môže pomôcť k oddialeniu nástupu týchto ochorení. Viacero štúdií z posledných rokov ukazuje, že ľudia ktorí pravidelné vytrvalostne športujú (napr. behajú), napr. zriedkavejšie ochorejú na rakovinu, ako osoby bez športovej aktivity.

Možné riziká spojené s behaním

Primeraný bežecký tréning ma nesporne pozitívne účinky na zdravie človeka. Napriek tomu môže prísť pri bežeckom tréningu k poškodeniu zdravia. Toto býva vo veľkej väčšine prípadov spôsobené zdravotným stavom z obdobia ešte pred začatím pravidelného behania. Pozor si musia dávať predovšetkým jedinci so srdcovo-cievnymi chorobami, cukrovkou, ortopedickými problémami a ľudia starší ako 50 rokov. Samozrejme nechceme povedať, že rekreačné behanie je zdraviu škodlivé, ale len to, že rôzni ľudia reagujú na to isté zaťaženie rôznym spôsobom. Čo je pre niekoho užitočné, môže byť pre druhého zdraviu škodlivé. Z tohto dôvodu sa odporúčajú pravidelné (aspoň 1 x za rok) lekárske prehliadky, ale najmä kompletné vyšetrenie pred začatím pravidelnej športovej aktivity.

Dôležité je, aby intenzita, objem a frekvencia behania bola primeraná kondičnému a zdravotnému stavu a veku trénujúceho. Limitujúcim faktorom zaťažovania bežcov, aj zdravých, bez zjavných ortopedických problémov býva veľmi často pohybový aparát (šľachy, kĺby, väzivá). Neprimerané zaťaženie často spôsobuje zranenia kolenného kĺbu a achilovky. Preto, keď sa chceme vyhnúť zraneniam treba pri plánovaní a realizácii tréningu zohľadňovať aj aktuálny stav pohybového aparátu. Toto platí najmä pre začínajúcich bežcov a jedincov s nadváhou.

Bežci spravidla bývajú oveľa viac vystavení slnečnému žiareniu ako bežná populácia. Toto môže spôsobovať zvýšené riziko výskytu rakoviny kože. Z tohto dôvodu si chráňte nekryté časti pokožky počas behu v dňoch zo silným slnečným žiarením vode odolnými opaľovacími krémami s primeraným ochranným faktorom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *